2019 - Egyetemista életem Erasmus élménye Olaszországban



2013-ban kezdtem a Testnevelési Egyetemet.
Megvolt az elképzelésem, hogy ha végzek milyen pálya az, amit szívesen csinálnék. Ez a második évemet befejezve megváltozott. Egy darabig cél nélkül végeztem a tanulmányaimat, belekezdtem minden olyan dologba, amiben a változás lehetősége rejlett.

2016-ban jelentkeztem Erasmus mentornak.
Újra egy ismeretlen közeg, külföldi hallgatók társasága, de egy dolog volt közös volt bennünk, hogy egy Egyetemnek voltunk a hallgatói. Tartós jó baráti kapcsolatokra találtam rá ezalatt az év alatt. Látva azt, hogy hogyan fedezik fel Budapestet, egész Magyarországot egyénileg, annyi szükséges információból nekivágva az útnak “megy busz vagy vonat arrafelé?”

Ekkor kezdtem el gondolkozni és döntöttem is el, hogy szükségem van egy hasonló kalandra és ez itt van a szemem előtt.
Ha jól teljesítem a vizsgáimat, időben jelentkezem és felkészülök az Erasmus meghallgatásra, jelentkezésem sikeres lehet az elbíráláskor. Ettől a ponttól kezdődött az Erasmus pályázatom.
Az Erasmus egy olyan lehetőség, amibe egyetemistaként megéri belevágni.
Magyarország nagyszerű ország, számos nívós egyetemmel. Szinte mindegy, hogy hova jelentkezik az ember, ha rendelkezik a megfelelő ambícióval.


Rómában a Foro Italico volt az a hely, ahova a legszívesebben jelentkeztem. Kiutazásom előtt a saját sportágamból adódóan tervezett célom volt, hogy összehasonlíthassam a hazait egy nemzetközi elitbe tartozó országgal. Szertornázom, pár éve pedig az edzősködést is elkezdtem.

Lányokkal és fiúkkal is foglalkozom és az egyik leggyakoribb sérülés csoporttal az alsó végtag, térd és boka sérülések prevenciója, prehabilitációja és rehabilitációjáról szerettem volna minél többet tanulni. Erre a római egyetem kiváló lehetőséget biztosított.

A Foro Italico Egyetem, a Staio Olimpico közvetlen szomszédságában található.
Barátaimmal elég jól sikerült kihasználnunk ezt a helyzeti előnyt, szinte az összes bajnokok ligája és serie a mérkőzésen kint voltunk.
Viszonylag kisebb egyetemről van szó, annál több sportolási lehetőséggel. Az egyetem egy óriási sportközpont közepén található. Teniszpályák, a római ATP torna stadionja, uszodák, atlétika pálya, szertorna és küzdősport termek mind megtalálhatók az egyetem szomszédságában. Ebből adódóan lehetőségem volt gyakorlati tantárgyat is felvennem. Azonban a főbb sportágak, mint például labdarúgás, tenisz, szertorna csak abban az esetben volt teljesíthető, ha az ember egy teljes évet tanul az egyetemen. Bemutatás és vizsga az év végén, júniusban van.

A kötelezően választható tantárgyak mellett, lehetőségem volt a 2006-tól működő nemzetközi edző és tanárképző szakról is tárgyat felvennem. Széleskörű ismereteket szerezhettem a sportolók biomechanikája, pedagógia és pszichológiájáról olasz nézőponttal, sok érdekességet tapasztalhattam.
A csoporttársaim nagyon barátságos, aranyos emberek voltak. Vegyes csapat voltunk, hiszen volt közöttünk, amerikai, spanyol, norvég, török, német, finn és dél afrikai. Minden két hétben rendeztünk nemzetközi vacsorát, ahol a saját kultúránkra jellemző ételek és italok kerültek előtérbe. Ezért nem ártott nagyobb mennyiségű kolbászt és pálinkát kivinni, illetve látogató esetén utánpótlást kérni.
Közösen töltöttük a Karácsonyt és az Új Évet is. Nagyon jó közösség lettünk, dolgozunk, hogy láthassuk egymást a közel jövőben.


Együttműködött az Egyetemmel a Villa Stuart rehabilitációs intézet, ahol szinte kivétel nélkül megfordultak a sérült olasz labdarúgók illetve az országban futballozó játékosok. A térd rehabilitációs részlegen Juan Jesus a Róma középhátvédjének a terápiáját nézhettük végig. Szinte csak új dolgot láthattam.

A tanulás mellett kötelező volt teljesítenem egy tárgyat olaszból is. Nehézségek árán indult, de felértékelődött a hasznossága, hiszem a piacon, kisebb boltokban szinte esélytelen a kommunikáció, ha az ember nem beszéli legalább az alap dolgokat.

Érdemes csatlakozni Erasmusos csoportokhoz, esetemben ez az ESN ROMA volt.
Rengeteg eseményt, utazást szerveztek. Utazni, új városokat, helyeket felfedezni az egyik kedvenc hobbim és ebben nekem nagy segítségemre volt a szervezet. Toszkána, Firenze, Pisa, Siena, Verona, Velence, Padova, Róma és az Örök város szomszédságában lévő kisebb települések Subiaco, Tivoli, Ostia mind az élménytáramat gazdagították felejthetetlen emlékekkel.


Bátran merem ajánlani a Foro Italico Egyetemet mindenkinek, aki szeretne belekóstolni az olasz éltbe egy rövid ideig. Garantálni tudom, hogy nagyon közel fog kerülni az emberhez ez az élet stílus. Az olasz emberek rendkívül pozitívak és nyitottak.
A félévnek azonban meg van a nehézsége is. A kint kapható ginseng kávé, pizzák, tészták egyedi ízvilága nehezen lesz pótolható.


“Si vive solo una volta ma se lo fai come si deve una volta è abbastanza.”
(Csak egyszer élsz, de ha azt jól csinálod, akkor ennyi elég.)

Radics János

(fotó: Radics János)