2019 - Szakmai gyakorlat Japánban - "Az aktuális tudás birodalma"



Gulyás Zsombor István vagyok a Testnevelési Egyetem levelezős hallgatója BSC rekreációszervezés és egészségfejlesztés szakon.
A Campus Mundi ösztöndíjprogram segítségével 2019.07.19-2019.08.18.-ig egy hónapos történelmi szakmai gyakorlatot tölthettem el Japánban - Tokyoban, hiszen iskolám első tanulója vagyok, aki Európán kívülre nyert ilyen támogatást.

Mobilitásom fogadó intézménye a Nippon Sport Science University volt, ahol 10 féle BSC, 2 féle MSC és 2 féle Doktori képzés van és mindegyik a sport valamely területével foglalkozik. Azzal a céllal pályáztam, hogy olyan területre is rátekintést nyerhessek, ami oktatásával itthon kimondottan még nem is foglalkoznak, valamint szélesíthessem látókörömet az élsporton belül és új módszereket ismerhessek meg, amik a későbbiekben bővíthetik gyakorlati tudásomat. Japánban a sportolók nem klubok, hanem egyetemeik színeiben versenyeznek az amerikai mintához hasonlóan és akárcsak az USA-ban itt is rendkívül erős az egyetemi sport. A „Nittaidai”-n több mint 40 klub található, amiből 20 a japán felnőtt élsportban is érintett, hiszen válogatott versenyzőket és olimpikonokat ad az országnak.
Úgy gondolom ez az a hely ahol a sport és a tanulás szorosan összekötve, egymást segítve és magas szinten működik. 


Ilyen a birkózó klub is, ami 83 igazolt versenyzővel rendelkezik és ahol szakmai gyakorlatomat végezhettem. Jelenlegi tanulójuk többek között a 2016-os Riói Olimpia ezüstérmes szabadfogású versenyzője Higuchi Rei, illetve a 2017-es Párizsi Világbajnokságon aranyérmes kötöttfogású versenyzője Kenichiro Fumita.
Ez a lehetőség azért is volt vissza nem térő alkalom, mert a szakdolgozatomat is ebből a témából: „A japán férfi szabadfogású birkózás fejlődésének vizsgálata és összehasonlítása a magyar szabadfogású birkózással” írom.
Külön motivációt jelentett az alábbi pontok helyszínen történő vizsgálata 1 évvel az olimpia előtt!
- edzésmódszerek megfigyelése
- a birkózás megjelenése az egyetemeken
- az infrastruktúra és a tárgyi eszközök felmérése
- mély interjúk készítése
- a birkózó állomány és az ázsiai harcmodor/képzés megismerése
- a tanulás és az élsport összeegyeztetése a mindennapi életben

Kint tartózkodásom során mentorom Shingo Matsumoto volt, aki úgy gondolom, minden országban példakép lehet az edzők számára!
18-22 éves koráig versenyzőként BSC diplomát szerzett. 
22-26 éves koráig profi sportolóként felnőtt Ázsia Bajnok lett és indult az Athéni valamint a Pekingi olimpián is.
27-29 éves koráig az aktív sport mellett MSC diplomát szerzett.
31 éves korában visszavonulását követően edző lett az egyetemen.
35 éves kora óta főedző és küzdősport tanszékvezető.
37 éves kora óta japán felnőtt kötöttfogású szövetségi kapitány is!

Azt gondolom, az ő példája remekül igazolja, hogy eredményesen oktatni csak megfelelő sportolói múlttal, szakirányú végzettséggel és aktuális tudással lehet. Aki egyszer eltávolodik a sporttól és elmegy klímásnak, kidobónak vagy rendezvényszervezőnek, később a rohanó világ fejlődése mellett már nem tud megfelelni az elvárásoknak és nem tudja a világszínvonalhoz emelni versenyzőit, ahogyan egy korábbi jónak mondott pizzasütő sem tud nyereségesen vezetni egy mai modern kori éttermet. 
A Japán rendszer ezt teljesen mértékben igazolja à „Ergebnis gibt Recht”.
Matsumoto Sensei edzői munkássága során kötött és szabadfogásban is olimpiai érmest könyvelhet el, számos utánpótlásban szerzett világbajnoki érem mellett. 


Úgy gondolom az eltelt időszak alatt nagyon sokat tanultam, fejlődtem és olyan ingereket kaptam, amiket sehol máshol nem tudtam volna megszerezni, hiszen az európai táplálék kiegészítés központú teljesítményfokozással ellentétben, a japán sportban nagyobb hangsúlyt fektetnek a prevenciós tevékenységekre és sérülés esetén az azonnali rehabilitációs ellátás biztosítására, így az a terület dominál, amiben én is aktívan részt vehettem.
Álmodni mindig könnyű, de szeretném megköszönni a Campus Mundinak és a Testnevelési Egyetemnek, hogy ezúttal ezt valóra is váltották nekem.

Gulyás Zsombor István

(fotók: Gulyás Zsombor István)